Startende ondernemer
Een logo en huisstijl voor een startende onderneming in allerlei soorten buizen, slangen en koppelingen.
De verbindende factor
Marion Koning vroeg mij haar te helpen met een logo en huisstijl voor hun startende onderneming Konflex. Zij handelen internationaal in alles omtrent verbindingen: buizen, slangen, verbindingsstukken, koppelingen, maar ook stoomboilers, ketels én maatwerk oplossingen. Kortom: heel divers. Aan mij de uitdaging om hier een passende en herkenbare identiteit bij te bedenken.
Schetsen
Na het eerste gesprek met Marion werd duidelijk waar de naam Konflex vandaan komt: het is een combinatie van ‘Koning’ en ‘flexibel’. Daarnaast kreeg ik nog een aantal kernwoorden voor de uitstraling: internationaal, mannelijk, degelijk, strak, zakelijk, vertrouwen, simpel en robuust. De associaties die ik hierbij had, heb ik meegenomen bij het schetsen van het logo.
Logo concepten
Ik heb 3 logo concepten aan de klant gepresenteerd, waarvan een er overduidelijk favoriet was: het derde concept hieronder. Dit logo is gebaseerd op een eigen (handgemaakt) lettertype, met daarin de verbindende letter ‘F’ tussen de afgebroken ‘N’ en ‘L’; wat de koppeling tussen 2 buizen voorstelt.
De klant vond qua vorm het 3e concept erg mooi, maar was nog niet helemaal tevreden over de kleurstelling en wilde graag nog wat variaties zien in de letter F en E. Enerzijds op de letter F, (meer ogend als echte buizen-koppeling) en anderzijds variaties van de letter E, omdat deze op klein formaat wellicht te weinig ruimte in de letter heeft en daarom vol loopt. Allereerst ben ik met de vorm van de letters aan de slag gegaan, hieronder is het proces te zien.
Daarnaast heb ik ook een aantal verschillende kleurvariaties gemaakt en de nieuwe vormen en kleuren aan de klant gepresenteerd. Samen hebben we bepaald dat de letter F (of andere delen van het woord Konflex) geen aparte kleurstelling moesten krijgen vanwege de leesbaarheid van het logo. Ook was de klant vanaf het begin af aan al voorstander van de kleur (marine)blauw, dus dat is het uitgangspunt geworden.
Visitekaartje & briefpapier
Voor de huisstijl heb ik elementen uit het logo gebruikt die het uniek en herkenbaar maken, in dit geval de slinger die te zien is in de verbinding tussen n-f-l. Van deze vorm heb ik een (achtergrond)patroon gemaakt wat te herhalen valt en aansluit bij de letters. Daarnaast wordt de individuele slinger ook in groter formaat gebruikt in de huisstijl, op het briefpapier en de envelop. Ook heb ik naast de marineblauw ook een tint oranjegeel toegevoegd, om het geheel af te maken.